advertisement

Thursday, 27 August 2009

Kuih Tako

tgk kak hana, che iza tayang kuih tepong pelita, terliur pulak tekak nie.tp mak cik kat depan pjbt xde jual kuih pelita. yg ada kuih tako je...skali tgk teko ke, tako ke, pelita ke rupa dia lebih kurang jer.dr segi rasa tak tau pulak.xdpt pelita, tako pn jd la.mmg klu bln pose nie rajin beli kuih tako kat mak cik nie.mmg sedap.cm agak manis.xkesah la janji sedap.cm base atas tue agak lembik.tgk dlm gambar sememeh je rupa dia kan.tue sbb kuih tue da terdidih ngan handbag ms drive.hampes puyer hbag da buruk ruper kuih tako aku.beli 3 ketol je.tue pn aku balun 2, wan cm mkn satu je.klu beli byk hayung ke tanah.da membazir.klu nk tengok camner cr nk lipat bekas daun pandan boleh tgk kat Fp kak Azueriena. Ina pn nk copy jg erk resepi Kuih Tako. Manatau tetiba je nk terajin nk buat xyah ssh2 nk belek sana sini.Tepong Hoen Kwee ada kat umah.da berusik pn.jom kita tgk resepi yer.sumbang drpd Kak junjs11 myr.tgk org lain buat pn resepi lebih kurang jer.nanti aku nk try laa.


Bahan (dpt 8 bekas kecil):
  • Lapisan bawah:-
  • 30gm tepung Hoen Kwee
  • 90gm gula
  • 300ml air
  • 6-8 biji sengkuang - dibersihkan dan dipotong dadu
  • Lapisan atas:-
  • @270ml santan
  • @20gm gula
  • @20gm tepung beras
  • @secubit garam
  • Daun pandan atau bekas2 kecil sebagai acuan
Cara - Cara:
  1. Masukkan semua bahan untuk lapisan atas kedalam periuk. Masak atas api perlahan, kacau hingga pekat.
  2. Masukkan sengkuang, kacau rata dan masukkan kedalam acuan.
  3. Masukkan semua bahan untuk lapisan atas, kacau atas api hingga pekat dan masukkan keatas lapisan pertama.
  4. Biarkan sejuk dan hidang.



2 comments:

  1. salam kenal kak eiya...
    selamat menyambut ramadhan mubarak..
    sedapnyaaa tgk kuih tako tuuu tingat pulak bazaar ramadhan mesti kine beli kuih ni tuk berbuka! iskhhh kan best klau dpt mkn kuih tako kt sini...ermmm telan air liur jelaaa kita huhuuu

    ReplyDelete
  2. alamak...klu leh post kita da pos pn.ina pn klu xde org jual mmg xmerasa laa nk mkn kuih tako nie.mmg sedap.time je org jual.

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin