advertisement

Friday, 21 August 2009

Fruit Jelly


dah2....semalam sehari suntuk mengadap monitor cbuk sgt.tp bkn cbuk wat keje tp cbuk kutip kad2 dr rakan2 blogger muhahaha....xcukup semalam smbg pulak hari nie apa da!!!!Tp hari ina nk kongsi resepi yg diambil dr Kak Yani.tgk semua org buat kita pn nk buat gak.umah kak ros pn ada.....mmg unit...ina buat 2 bj je.tue pn guna buah oren.rasa dia mcm puding ckit.lembik2 cam puding roti tp versi lain laa.tp tension gak nk buat benda sbb tak pandai nk keluarkan isi limau tue abis terkoyak kulit dia.tgk org lain buat cantik2 nape yek ina puyer lebam kulit limau tue erk???da tak comel serupa mcm muka kena simbah air panas.agak mgkn sbb ina letak jus agar2 tue panas2 kot.tue yg jd mcm tue.buat panah semangat je.da tue tuan puyer resepi ckp perah keluarkan jus yg kita p mesin (kes malas nie) da tue xperasan terblank ngan biji skali. da jd pahit ckit.pas nie kena buat lg kasi perfect.w/pn ruper yer buruk tp ttp nk tayang kat kwn2 hik3....mmg tarak malu puyer.camne nk buat????tgk kat bwh erk.da ramai cuba pn.mcm2 versi leh klik kat kak yani tue erk.

bahan:
  • 2 biji limau- large size
  • 4g serbuk agar-agar
  • 500ml air + jus limau
  • 50g gula
  • secubit garam
Cara2:
  1. Potong bahagian atas limau. Dengan kedua belah tangan, picit sedikit untuk keluarkan jusnya. Kemudian tarik keluar isi dengan tangan.
  2. Isi limau tadi diperah untuk ambik jusnya.
  3. Masukkan air dan jus limau, agar-agar, gula dan garam ke dalam periuk. Masak sehingga mendidih.
  4. Tuangkan ke dalam kulit limau tadi. Biarkan sejuk dan jelly keras. ( Kalau guna limau pastikan kulitnya tu tebal)
  5. Grapefruit jelly
  6. Kalau guna oren buatlah 4 biji. Mungkin susah sikit nak keluarkan isi oren berbanding dengan limau.


3 comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin