advertisement

Monday 15 June 2009

Sos Cili Ganu

haii.....mesti ramai yg da pnh makang kepok loso ganu kann!!!!aku nie mmg cerewat bab2 sos nie.Almaklum ler...tekakku nie lbh ke belah2 ganu, klantan.klu nk beli kepok tue mesti dok intai2 sos dia dulu.nk cr yg pekat2 tp bkn yg guna pekat sbb guna t.jagung,kkk....
kalau nmpk cair cam cili sos mampus xkan beli puyer!!sbb tue klu blk ganu tue beli cili sos dia smpi bebotol2..smbil makang kepok tgk gak kat botol aper yg dia tulis...

haahaa akhir yer aku da berjaya cipta sos sendiri. rasa dia hmpir 90% sm jer yg aku beli kat botol tue.klu simpan elok2 leh tahan bebulan2.sedap aper.wan aku siap tayer apa yg aku bubuh dalam tue.bkn payah pn guna jer bahan yg sedia ada kat dapur.no bhn pengawet , erkkk..

sos cili nie aku buat utk makang ngan popia sayur tue.byk lebih...pasal wat setengah periuk kecik.rugi wat ckit2 membazir gas je..pasar tani dis week kena rajin2 laa jengok jap.beli sebatang 2 kepok nk cicah ngan sos nie.sedap sgt2...tak cayer try laa..ina lupa nk sukat bahan2 just campak 2 je ikut selera..

bahan2 yg dgunakan:
  • 2c cili kering kisar buang biji (nk pedas tambah laa cili tue)
  • 2 ketul Gula kerek/melaka/gabung (nie yg buat air lada pekat,kehitaman)
  • 3 senduk Gula Pasir (xjust laaa ikut selera msg2)
  • 2s/b Garam
  • 6c Air (ina letak penuh periuk dan biar pekat hingga kering 1/2 periuk air lada tue)
  • 1c air asam jawa
  • 5s/b sos tomato
Cara2:
  • Capur semua bhn dalam satu periuk.msk sehingga air lada betul2 pekat.xjust bhn2 perasa ikut selera masing.klu ina suka sos yg ada rasa manis,pedas,masam, masin,colour yg pekat2 gitu, erm....kira serba lengkap laaa!!!
  • Masa msk tue kena sentiasa kacau spy bila air lada mendidih tak tumpah kat dapur.kena sabar ckit sbb proses nk pekatkan ambil masa lama gak laaa.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin