advertisement

Tuesday 23 June 2009

Peria msk lemak cili api

Weekend aritue msk lemak cili api sayur peria.my aunty beli udang suruh masakkan skali dengan peria tue.gamak yer ngidam kot???hahaha .... slalu dia bw lauk kat umah wan da siap msk.kami kat umah nie menonong jer hulur pinggan.wat2 muka sardin.mak long aku dr N9 dtg.bab2 gulai nie dia mmg terror.aku bese asal menu yg bersangkut kait dgn nyoir nie mesti aku awal2 cabut lari....leceh!!!!tp kali nie wa xleh lari lg huhuhu....kebetulan ada org anta khemah & brg2 tghari tue utk kenduri adk mak aku awal bln depan.anto je psg lum lg...depa semua cabut lari konon2 nk p cek brg2 yg dihantar.pppirahhh!!!!da tau tue tak da len lg....xkan nk goyang kaki kot.aku apa lg b4 depa cabut suruh mesin nyoir tue dulu.sib baik ada blog nie.semangat ckit nk masak. licin tp tang peria tue lambat ckit abis sbb bdk2 bese la dok kutip udang je.peria kami yg tua2 nie mkn.Alhamdulillah xpahit pn..bg adk2, abg2, kakak2 yg br nk blajar masak jom tgk resepi kat bwh:

Bahan - bahan :
1/2 kg udang (optional, ikan bilis pn leh jg)
1 biji peria (belah 2, buang biji dan potong kecik2)
1 btg serai (titikkan)
1 cm halia* (xtaruk pn sbb xde)
10 bj cili api *
3 ulas bwg merah *
2 ulas bwg putih * (tumbuk kasar)
1 s/k serbuk kunyit (kunyit hidup pn leh gak)

Cara:
1) Masukkan santan, bahan tumbuk, serai, kunyit dan udang dalam periuk.
2) Mskkan dgn api yg perlahan dan kacau slalu.
3) Bila santan dah mengelegak/didih mskkan peria, garam...msk hingga peria lembut.






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin